Sälja bostad

Med Gadelius får du din bostad såld.
Inte bara ”Till Salu”.

Så bra betalt som möjligt, snabbt enkelt och krångelfritt – är det så du vill sälja din bostad? Det är precis så som vi på Gadelius jobbar.

Vi är nämligen fastighetsmäklarna som älskar Lidingö och som har både själ och hjärta här. När du jobbar med oss, jobbar du med ett team som brinner för att du ska göra din bästa affär och för att du ska få så bra betalt som möjligt.

Och vi är den fastighetsmäklare som säljer överlägset flest bostäder på Lidingö, så vi är säkra på att vi kan sälja även din!

Här kan du läsa lite mera om hur det går till när vi säljer din bostad.

1. Värderingen – vilket pris
ska vi gå ut med

För att du ska få en uppfattning om vad du kan förvänta dig för pris på bostaden, bör du börja med att låta oss göra en värdering.
Tack vara vår långa erfarenhet av marknaden, kan vi ge dig en rätt säker indikation på var slutpriset kan komma att hamna.

Många faktorer spelar in

Vi tittar på läge, omgivning och bostadens skick. Vi jämför med liknande objekt, ser hur marknaden utvecklat sig och därefter tar vi fram ett realistiskt värde som förhoppningsvis stämmer med din uppfattning.

Samtidigt måste vi tänka på att förutsättningarna på marknaden kan förändras snabbt och därmed också prisnivån, men du kan lita på att vi gör allt vi kan för att du ska få så bra betalt som möjligt för din bostad.

2. Uppstartsmöte – första steget till en lyckad försäljning

När du bestämt dig för att låta oss ta hand om försäljningen, så träffas vi för ett uppstartsmöte. Där går vi igenom alla praktiska förutsättningar för uppdraget, och vi skriver ett uppdragsavtal.

I avtalet beskrivs alla förutsättningar för vårt uppdrag, samt fastighetsmäklarens och säljarens rättigheter och skyldigheter fram till genomförd affär.

Ju mera vi vet, desto effektivare kan vi jobba

På uppstartsmötet samlar vi in så mycket information som vi kan om objektet. Du får också en frågelista som du fyller i, för att vi ska kunna ge köparen så mycket och så korrekt information som möjligt.

Vi går igenom hela försäljningsprocessen och vi sätter upp en tidsplan för när affären helst ska vara genomförd.

Du har en upplysningsplikt

Det är viktigt att du vet att du har skyldighet att berätta om bostadens eventuella fel och brister, som du känner till. Om du inte gör det – och om köparen hittar fel som du känt till och borde ha upplyst om – kan du bli juridiskt ansvarig för att ha missat detta.

Genom upplysningsplikten kan du minimera ditt ansvar.

3. Attraktiv fotografering och beskrivning

Ju bättre din bostad ser ut, desto bättre möjligheter till en lyckad och snabb försäljning. Och en bild säger ofta mer än 1 000 ord.

Därför jobbar vi med professionella fotografer som ser till att bilderna på din bostad blir bra och attraktiva, så att du kan förvänta dig fullt hus på visningen.

När vi är klara med objektsbeskrivningen inklusive alla bilder, får du se ett korrektur och när du godkänt upplägget börjar vi använda objektsbeskrivningen i vår marknadsföring.

4. Marknadsföring som syns

Så snart vi har ett uppdrag och när objektsbeskrivningen är klar, så börjar vi marknadsföra din bostad i de kanaler som är effektiva:

  • Vår egen hemsida
  • Hemnet.se
  • Bovision.se
  • Dagspressannonsering efter överenskommelse

Dessutom använder vi oss av vårt oslagbart stora spekulantregister, där vi matchar ditt objekt med spekulanternas intresseanmälan. Ibland kan vi gå till affär bara via spekulantregistret, utan att behöva använda andra kanaler.

5. Säljande visningar

Nu har du några spännande dagar framför dig – spekulanterna kommer hem till dig, och vår fastighetsmäklare visar bostaden!

Lägg gärna ner lite jobb på att ställa i ordning bostaden så att den väcker ”vill ha”-känslan hos besökarna. Bättre intryck = högre pris, och här kan du få tips av våra mäklare vad du ska tänka på för att skapa ett så attraktivt intryck som möjligt.

Visningsdagar

Visningen görs oftast på en söndag, med möjlighet till en vardagsvisning i den efterföljande veckan. Visningsdagar och tider kommer du och vi överens om, liksom om du vill öppna upp för flera eller separata visningar.

Efter visningen

Efter visningen ringer vår mäklare upp varje spekulant för att gå igenom intresse, ekonomiska förutsättningar och om spekulanten vill vara med i budgivningen.

6. Budgivningen – nu ska du bli nöjd!

Snart vet du hur nöjd du blir med affären. Eller mer än nöjd!

Direkt efter visningen stämmer mäklaren av med vilka spekulanter som är seriöst intresserade och som vill gå vidare. Dvs – med att lägga bud på din bostad.

Vi jobbar hårt med att få alla som är intresserade att lägga ett bud så snart som möjligt, och sen ser vi till att hålla fart i processen fram till att det högsta budet har lagts.

Vi håller dig uppdaterad

Som säljare får du SMS med det aktuella budet efter varje nytt bud. Budgivningen uppdateras även på vår hemsida. Samtidigt får köparen en budlista över alla aktuella bud.

Du bestämmer vem som får köpa

Det är du som bestämmer! Det innebär att du är fri att acceptera vilket bud du vill – det behöver alltså inte vara det högsta.

Om det kommer in nya bud efter att budgivningen är avslutad, men utan att köpekontraktet skrivits under, är mäklaren skyldig att meddela dig de nya buden. Sen är det du som tar ställning till om du vill acceptera det nya budet eller inte.

Det är alltså alltid du som avgör när, var, hur, till vilket pris och till vem du vill sälja.

När tar budgivningen slut?

Oftast håller budgivningen på från någon dag i upp till en vecka. Budgivningen avslutas formellt och juridiskt i och med att du och köparen skriver ett köpekontrakt.

7. Vi skriver köpekontrakt

Köpekontraktet ska skrivas under av både köpare och säljare och är det dokument som reglerar hela försäljningen. Och fram till dess att det finns två korrekta namnteckningar på kontraktet, har båda parter rättighet att dra sig ur affären.

I kontraktet fastställer vi:

  • Köpesumman och när den ska betalas
  • Handpenningen och när den ska betalas
  • Vem som är säljare respektive köpare
  • Inflyttningsdatum
  • Övriga villkor

Handpenning

När båda parter har skrivit under har vi ett gällande avtal.

Det innebär att handpenningen ska betalas fem arbetsdagar efter att köpekontraktet skrivits under.

Handpenningen är 10 % av köpesumman och betalas in på ett konto hos Gadelius – det så kallade klientmedelskontot.

Så snart vi ser att alla villkor i kontraktet har uppfyllts, betalar vi ut handpenningen till dig som säljare.

8. Tillträdet – nycklar och
pengar byter ägare.

Några veckor innan tillträdesdagen – det vill säga när köparen får tillgång till bostaden – tar vi kontakt med säljare, köpare och banker för att boka upp en tid. Tillträdet äger vanligtvis rum på vårt kontor eller på köparens bank.

Inför mötet har vi också skickat en likvidavräkning till alla parter i affären.

På tillträdesdagen ska alla villkor vara uppfyllda, köparen ska föra över resterande del av köpesumman till dig och du lämnar över nycklarna till bostaden. Därmed är affären avslutad för din del och du är förhoppningsvis nöjd med både priset och hur vi skött oss!

Välkommen till din personliga mäklare!